4 mdr. og urolig når han fodres

28. april 2004

Alder:
4 mdr.

4 mdr. og urolig når han fodres

Vi har en dreng på præcis 4 måneder i dag (født godt 4 uger for tidligt). De sidste dage har han været meget urolig, når han får flaske (får udelukkende mme). Han fægter med armene, vil gerne have fingrene med ind i munden, klemmer på sutten så mælken løber ud, spytter sutten ud, men vil gerne have den ind i munden igen. Sådan fortsætter det som regel hele måltidet så han er en ren fornøjelse at fodre :-D

Han giver ikke længere udtryk for sult så derfor tilbyder jeg ham mad ca. hver 3. time. Han spiser ca. 200-250 ml mindre end han plejer (1000-1100 ml) om dagen. Han vejer 7 kg så han er ikke noget lille nips.

Alligevel er jeg lidt bekymret over, at han ikke længere virker specielt sulten og han så er så urolig, når han endelig spiser. Jeg har hverken ...

Annonce

... fjernsyn/radio kørende når han spiser simpelthen for han kan få madro. Jeg har øjenkontakt med ham, men ellers får han ro til at spise. Han har afføring hver 2 dag og den har konsistens som modellervoks og er gul/grøn i farven.

Er det forkert af mig at tilbyde ham flasken? Skal jeg prøve at gøre det som da han var spæd - at vente til han bliver ulykkelig - simpelthen for at han kan mærke sultfornemmelsen og at behovet så bliver opfyldt?

Der kan så nok gå en del timer...

Vi prøvede i dag at give ham majsgrød for første gang. Det var ikke nogen succes, men hvor så han sød ud med grød i hele hovedet...:-D
Vi prøver igen i morgen...

Harr du et godt råd til hvad jeg kan prøve? Han har ellers været ret madglad, men nu virker han slet ikke interesseret.

På forhånd tak!
Janni

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge